Er zijn veel misvattingen over branding, We helpen deze drie graag de wereld uit: 

1. Branding gaat alleen over de naam en het logo

Branding gaat niet alleen over het ontwerpen van een logo en het kiezen van een naam. Het is de optelsom van verschillende elementen: je merkwaarden, visie, missie, de klantbelofte, positionering, en de algehele perceptie van het merk door de doelgroep.

Ongeacht de branche, de kans is groot dat iemand al een vergelijkbaar product of vergelijkbare dienst verkoopt. Goede branding helpt je om je te onderscheiden van de rest. Als je gaat ontwerpen of visuals maakt (logo’s en andere merkontwerpen) zonder uit te zoeken wie je bent als merk (of wilt zijn), ben je verdwaald. En is het schieten met losse hagel.

Verpakking, kleur, ontwerp en afbeeldingen zijn cruciaal om consumenten te helpen jouw merk te herkennen en te onderscheiden. Maar je hebt meer inhoud nodig om een ​​blijvende merkbeleving te creëren. Je hebt een merkstrategie nodig. Lees hier meer over de 9 ingrediënten voor een helder en sterk merk.

Stel de volgende negen vragen om er zeker van te zijn dat je een goed doordachte, doelgerichte merkstrategie ontwikkelt:

  • Hoe kijkt het merk naar de wereld? Welke mening of opvatting heeft het merk over de branche of het vakgebied of de wereld?
  • Wat wil het merk bereiken? Wat is de ultimate goal?
  • Identificeer de kernwaarden. Waar geef je om als merk: milieu, diversiteit?
  • Verken je ideale klant. Wie is de doelgroep en wie de beslisser? Ken de emotie achter de aankoop van het product of dienst. Welk gevoel verkoop jij: geluk, comfort, zorg of misschien kracht?
  • Hoe identificeer je de markt waarin je je begeeft als merk? Met andere woorden, What market are we in?
  • Zoek uit wat de USP is. Wat onderscheidt jouw merk: prijsstelling, een familiebedrijf of een geheim ingrediënt? Welke positie neem je in als merk in het speelveld van concurrenten en alternatieven?
  • Wat is de persoonlijkheid van het merk: vrolijk en spontaan (denk aan Snapchat) of gefocust en gecontroleerd (denk aan The New York Times)?
  • Vind een passende toon en voice voor het merk. 
  • Kun je alle bovenstaande elementen samenvatten in een kort, pakkend merkverhaal?

2. Branding is niet voor kleine bedrijven

Is branding voor een klein bedrijf echt de moeite waard om in te investeren? Het korte antwoord is ja.

Als je branding afwijst omdat je denkt dat je bedrijf te jong is, maak je de fout om de verkeerde verhalen te vertellen. Om nog maar te zwijgen van het loskoppelen van jouw product, marketing en verkoop.

Ongeacht de grootte van de business, het is van belang je je doelgroep behandelt en hoe je het merk positioneert. Klanten willen niet alleen bij je kopen, ze willen door je meegenomen worden. Ze willen betekenis, een gevoel van verbondenheid en vooral redenen om de inhoud van je aanbod te vertrouwen. Goede branding zorgt voor uniformiteit in hoe je eruitziet, wat je zegt en wat je doet.

3. Branding is een eenmalige onderneming

Een merk is een levend, ademend iets. Het is geen statisch gegeven. Misschien staat de huisstijl al lang vast, maar het merk is de perceptie in de hoofd van je doelgroep, en dat is geen vast gegeven. Het wordt continue beïnvloed door tijd, de markt, technologie en trends. En als het goed is verbetert en evolueert je business, en ook het merk. 

Zoek je een branding agency om jouw visie door te vertalen naar verfijnd en aantrekkelijk design? We are here! Jouw business geven wij graag vorm. Met moderne en aantrekkelijk branding, die zowel online als offline hoge ogen gooit. Kom je een kopje koffie drinken?