Behold werkt zowel met opdrachtgevers en merken die zich op consumenten richten, maar ook op opdrachtgevers die zich in een B2B markt bevinden. Heeft dat invloed op de branding en het brandingproces?

En is er een verschil of onderscheid te maken tussen branding voor B2B (business-to-business) en B2C (business-to-consumer)? Zeker er zijn een aantal algemene verschillen:

  • Doelgroep: B2B bedrijven richten zich op andere bedrijven terwijl B2C bedrijven zich richten op consumenten. Soms is het makkelijk en soms weer moeilijker om juist die specifieke doelgroep te benaderen. B2B sales gat vaak om interpersoonlijke relaties, waarbij bij B2C het meer transactionele relaties zijn.
  • Positionering en onderscheid: B2B bedrijven richten zich vaak op specifieke nichemarkten en proberen zich te onderscheiden met inhoudelijke expertise, terwijl B2C bedrijven zich meer richten op emotionele aansluiting bij consumenten.
  • Het aankoopproces: Het aankoopproces voor B2B is meestal complexer en vereist meer overleg en samenwerking, zeker wanneer er door een inkoopteam wordt ingekocht. Het aankoopproces voor B2C is vaak eenvoudiger en sneller. Consumentenmerken vertellen vaal snel en direct hun verhaal. Het zijn producten om in een (tijdelijke) behoefte te voorzien; het merk is strak gefocust op gedefinieerde productkenmerken of verlangens van de doelgroep. B2C-branding heeft vaak dus meer focus op de (product)verpakking.
  • De communicatie: De communicatie van B2B bedrijven is vaak zakelijker en soms formeler en gericht op feiten en cijfers, terwijl B2C bedrijven emotionele verhalen en beelden gebruiken om te verbinden met hun doelgroep. Maar ook hier geldt: over het algemeen. Er zijn genoeg voorbeelden van merken die het tegendeel bewijzen en B2B merken die echt onderscheidend zijn op emotie en merkidentiteit.

Verschilt ons brand designproces of we een branddesign voor een B2B merk ontwikkelen vs een B2C merk?

Onze aanpak en proces is exact hetzelfde, de inhoud en uitkomst van de merkstrategie fase is vaak verschillend, juist om bovenstaande redenen. Daarom is het zo belangrijk om de merkstrategie helder te krijgen voordat we aan de slag gaan met het creëren of aanscherpen van een design. Als het merkfundament goed is gedefinieerd en de uitgangspunten helder zijn, komt onze aanpak om een geweldig design te ontwikkelen overeen. Ons bewezen proces geeft structuur en houvast, maar ook veel bewegingsruimte om precies het juist design te ontwikkelen voor het merk, gebaseerd op een heldere merkstrategie.

Ben jij ondernemer of marketeer van een B2B of een B2C merk en herken je je in bovenstaande punten?