Welkom in de wondere wereld van branding en design. Als je de uitstraling van je merk serieus neemt, dan weet je hoe belangrijk sterk design is. Maar hoe creëer je een huisstijl dat je merk op de juiste manier representeert én de aandacht trekt van je doelgroep? Hieronder delen we enkele tips voor het creëren van een perfecte huisstijl (die zowel opgaan voor startende merken als merken die toe zijn aan een refresh).
Tip 1: Ken je merkidentiteit – start bij de basis van het merk
Voordat je begint met het ontwerpen van een huisstijl of het aanpassen van een bestaande stijl, is het belangrijk om de merkidentiteit te definiëren. Wat is de oorsprong en het verhaal achter je merk? Wie is je doelgroep? Wat maakt je merk uniek? Beantwoord deze vragen om een beeld te krijgen van wat je merk moet uitdragen en welke elementen je huisstijl moet bevatten.
Tip 2: Bestudeer de concurrentie en verken de winkelstraat
Voordat je een huisstijl (laat) ontwikkelen en ontwerpen is het verstandig om te kijken naar wat andere bedrijven in je branche al gebruiken. Dit geeft je een idee van wat er al is, welke metaforen of beelden veel gebruikt worden, en helpt je unieke ideeën te ontwikkelen, of juist te zien waar de mogelijkheden en kansen zitten.
Tip 3: Hou het simpel en maak keuzes
Een simpel idee of inzicht kan het creatieve vertrekpunt zijn. Een design moet eenvoudig herkenbaar zijn. Daarom is het belangrijk om het ontwerp simpel te houden. Voeg eventueel een duidelijk hiërarchie toe wat de huisstijl moet uitdragen.
Tip 4: Kies de juiste kleuren en uitstraling
Kleur speelt een belangrijke rol in de branding van je merk. Kies daarom de juiste kleuren voor je huisstijl. Overweeg welke kleuren het beste passen bij je merkidentiteit en welke gevoelens ze oproepen bij je doelgroep. Of zet kleur strategisch in om juist echt op te vallen binnen je branche.
Tip 5: Zorg voor flexibiliteit
Je huisstijl moet breed toepasbaar zijn. Van visitekaartje, tot website of vrachtwagen. Zorg daarom dat je logo flexibel is en gemakkelijk op verschillende formaten en achtergronden gebruikt kan worden. En dat er een bredere stijl is waarmee je herkenning kunt creëren. Zodat het niet alleen een logo parade wordt.
Past jouw brand design als een jas of is het geen perfecte fit (meer)? Ontdek wat goed brand design voor je merk en business kan doen. Plan een gratis merk-werksessie in en let’s talk about it!