Kleur is een van onze favoriete tools als brand designer, waarom en hoe werkt kleur en branding?

Kleur is een van onze meest favoriete tool als brander om onderscheidende merken te creëren. Er zijn namelijk veel verschillende kleuren, waardoor je als je voor een unieke kleur of kleurpalet kiest je goed kan onderscheiden en op kan vallen in de markt.

Als merk kun je op zoveel vlakken het verschil en het onderscheid maken, maar als we specifiek naar branddesign kijken heeft een designer maar een paar tools tot zijn beschikking om het onderscheidende vermogen tastbaar te maken. Denk hierbij aan design, vormtaal, typografie, kleurpalet, beeldtaal, contrast, dimensie, symbolen, toon, consistent, verhaallijn materialen en tijd. En kleur is gewoon een heel belangrijk element hierin.

De kleur en branding van Tiffany

Als consumenten zijn we gefocust op kleur. Als we coca cola zoeken, dan zoeken we een rood blikje. En een persoon hoeft niet de naam te lezen op een Tiffany’s doosje om te weten waar het gekocht is. En als we op de snelweg lans een grote blauwe doos rijden met gele letters erop, dan weten we allemaal welke winkel dat is. 

Sommige organisaties werken erg hard aan het “bezitten’ van een kleur. En zorgen ervoor dat kleur echt een fundamentele rol speelt in de branding en is daarmee een onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie. 

Kleur als taal van emotie

Kleur communiceert direct emotie. Dit voel je. De meeste mensen hebben sterke reacties op kleur en bepaalde kleuren. Kleur communiceert non-verbaal, en juist toegepast spreekt het boekdelen in een seconde. Kleuren zetten direct een bepaalde mood of sfeer, brengt een emotie over, zet aan tot een psychologische reactie, of inspireert om tot actie over te gaan. Deze emotionele respons is deels cultuur en tijdsafhankelijk. Stond in de jaren 50 oranje voor fastfood, inmiddels zijn er meerdere high end merken die deze kleur stevig omarmd hebben. En waar zwart in de westerse cultuur bij uitstek de kleur van de rouw is, is dat wit in oosterse culturen.

Kies de juiste kleur voor je merk

We zien het als onze rol als branddesigners om de juiste kleur of kleurpalet te kiezen in een designproject.  En nemen daar al onze kennis, expertise en ervaring in mee. Een van de aspecten die we meenemen is de algemene kleurassociatie die we hier in Nederland gemiddeld bij een kleurgroep hebben. Uiteraard is dit echt per kleur binnen een kleurgroep verschillend (want je voelt wel aan dat nachtblauw andere associaties heeft en gevoelens oproept dat turquoise), maar om je een tipje van de sluier op te lichten over de grote kleurgroepen:

De kleur Blauw

  • Meest favoriete kleur onder mannen
  • Staat voor veiligheid en vertrouwen
  • Stimuleert productiviteit
  • Meest gebruikte kleur voor kantoren en (conservatieve) corporate brands

Groen

  • Wordt geassocieerd met veiligheid, milieu en duurzaamheid
  • Maar ook met rijkdom en geld
  • In winkels helpt het bezoekers te kalmeren
  • Stimuleert harmonie in het brein

Geel

  • Stimuleert optimisme en positiviteit
  • Zet aan tot actie
  • Zorgt voor enthousiasme
  • Stimuleert het gedeelte in het brein dat staat voor logica

Zwart

  • Staat voor autoriteit, kracht en stabiliteit
  • Een symbool voor intelligentie
  • Laat dingen kleiner lijken
  • Kan overweldigend zijn als het teveel gebruikt wordt

Rood

  • Stimuleert de eetlust
  • Zorgt voor een gevoel van urgentie
  • Wordt geassocieerd met beweging, passie en emotie
  • Warme kleur die zorgt voor aandacht
  • Heeft een fysieke uitwerking op het lichaam, het verhoogt de hartslag

Hoe beïnvloed kleur koopgedrag?

Wist je dat kleur naast emotie triggert ook direct ons koopgedrag beïnvloedt?

  • 85% van consumenten zegt dat kleur de primaire reden is dat ze een bepaald product kopen
  • 80% van mensen gelooft dat kleur zorgt voor een betere herkenbaarheid van een merk
  • 90% van ons onderbewuste oordeel over een aankoop is gebaseerd op kleur
  • 52% van klanten zal niet naar een winkel terugkeren wanneer ze het design en de esthetiek niet aantrekkelijk vinden.

Kleuren kunnen ook verschillende type kopers aantrekken. Impuls kopers worden aangetrokken door de volgende kleuren: rood, oranje / geel, zwart, donkerblauw (royal blue). Slimme kopers die met een bepaald budget voor ogen kopen, worden getriggerd door de volgende kleuren: teal, roze, lichtblauw,  navy blauw.

Kleur en geslacht

Wist je dat mannen en vrouwen over het algemeen andere voorkeuren hebben in kleuren? Handig om te weten als je heel specifiek op een bepaalde doelgroep richt.

Zo is blauw, by far, de meest favoriete kleur onder mannen. Ook de meeste vouwen geven de voorkeur aan blauw, maar wel een kleinere groep (57% ten opzichte van 35%). Paars is na blauw een populaire kleur onder vrouwen (meest favoriete kleur van 23% van de vrouwen). Bij mannen staat deze kleur niet in de top 10, maar juist in de lijst van minst favoriete kleur. Een andere opvallende is het verschil bij de kleur oranje. Oranje is de minst favoriete kleur onder vrouwen, terwijl het de favoriete kleur is van 5% van de mannen.

Kies een kleur of een combinatie van eigen kleuren

Als nieuw merk is het lastig om je op 1 (primaire) kleur te onderscheiden. Daarom is ons advies vaak om voor een onderscheidende kleurcombinatie te kiezen. Of misschien zelfs een breder palet van kleuren die de juiste sfeer zetten, en emotie overbrengen. En die heel onderscheidend en herkenbaar is. We denken graag met je mee en onderzoeken en kiezen een kleurpalet dat echt bij het merk past. En bij voorkeur ook onderscheidend in de markt.

Kan jouw merk wel wat onderscheidende kleuren gebruiken? Of wil je aan de slag gaan met het design van jouw brand? Lees dan ook hoe je een goede designbriefing kan maken voor je brandesigner.