Binnen veel businesses ontstaat geregeld de volgende vraag en discussie: Waarom investeren in design? Hoe weten we dat de investering zich gaat uitbetalen?
Oftewel wat is de ROI van design?
Een logische en goede vraag. De ROI is natuurlijk van veel factoren afhankelijk, en design functioneert niet in een vacuüm. Maar zelfs de meest nuchtere business analist kan niet om de uitslagen van het onderzoek van McKinsey uit 2018 heen. Dit onderzoek laat het duidelijk zien: bedrijven die goed presteren op design, presteren tot twee keer beter in omzet en aandeelhouderswaarde dan andere spelers in de industrie.
“Design is a key driver of business success and is the only way that companies can stand out from the crowd”
Wat heeft McKinsey onderzocht?
Over een periode van vijf jaar volgden ze 300 beursgenoteerde bedrijven in meerdere landen en sectoren. Er werd onderzoek gedaan onder senior business- en designleiders en het onderzoeksteam verzamelde meer dan twee miljoen financiële data. Geavanceerde regressieanalyse bracht 12 acties en eigenschappen aan het licht die de grootste correlatie vertoonden met verbeterde financiële prestaties.
Conclusie?
Er is een sterke correlatie tussen hoge designscores en superieure bedrijfsprestaties.
De bedrijven die het beste scoorden op design, verhoogden hun inkomsten en totaalrendement voor aandeelhouders aanzienlijk sneller dan hun branchegenoten over een periode van vijf jaar – 32 procent hogere omzetgroei en 56 procentpunten hogere aandeelhouderswaarde-groei voor de periode als geheel. Dit gold in alle branches, maar wel vooral voor de top 25% best scorende bedrijven.
Hieruit kunnen we afleiden: design doet ertoe en zorgt voor betere business en beter rendement. Maar je kunt het niet half doen wil je echte resultaten zien en behalen. Het moet in je hele DNA zitten als bedrijf en merk.
Zullen we in gesprek gaan hoe design meer waarde kan creëren voor jouw business?