Welke trends spotten we en zijn ze relevant voor jouw merk?
Wat is een trend?
Voordat we de diepte in gaan, laten we eerst een stilstaan bij wat een trend nu is. Een trend is een ontwikkeling op langere termijn naar een bepaalde richting. Het is een patroon van geleidelijke verandering waarin zich iets ontwikkelt naar een bepaalde richting. Vaak denkt je meteen aan mode, maar trends gaan over alle industrieën en komen voort uit maatschappelijke ontwikkelingen.
Die ontwikkelingen noemen we ook wel ‘Zeitgeist’. De Zeitgeist wordt beïnvloed en ontstaat vanuit ontwikkelingen op verschillende vlakken:
- Demografie toename vergrijzing / groeiende mobiliteit / andere samenstellingen gezinnen
- Economie crisis / afname koopkracht / dalend conusmentenvertrouwen / opkomst asian power
- Social individalisme / bio- nano en informatietechnologie / feminisme / gender
- Omgeving duurzaamheid / stijgende energie prijzen / bio producten / stikstofcrisis
- Politiek oorlog in Oekraïne / dalend vertrouwen / social responisbility / transparantie
Verschillende trend niveaus
De zeitgeist zoals hierboven beschreven gaat over hoe we op een bepaald moment naar maatschappelijke ontwikkelingen kijken. En wat onze houding daarover is. Deze beïnvloeden de mega trends. Over het algemeen onderscheiden we 3 soorten trend-niveaus:
- Mega trends: dit zijn drijvende krachten die maatschappelijke veranderingen teweegbrengen. Voorbeelden zijn vergrijzing, individualisme, duurzaamheid. Deze trends hebben een looptijd van ongeveer 10-30 jaar.
- Maxi trends: dit zijn op het gebied van gedrag en behoeften van mensen oftewel consumentengedrag. Deze trends hebben een looptijd van ongeveer 5-10 jaar.
- Micro trends: dit zijn trends op marktniveau. Deze trends hebben een looptijd van ongeveer 0-5 jaar.
Over en weer spelen de verschillende trends op elkaar in en beïnvloeden ze elkaar.
Welke grafische design trends zien wij?
1 – 90’s retro
We grijpen terug op nostalgia. Die goede oude tijd. Het zorgeloze gevoel, het optimisme en het kinderlijke. Het pre-digitale tijdperk. Als reactie op de digitalisering en AI. En daarbij komen na de 70’s en de 90’s nu ook Y2K voorbij qua design trends.
2 – Gradient & grunge
Een verloop van kleuren was jarenlang uit de mode. Maar al were een tijdje ‘in’. Waar komt dat vandaan? het werkt goed op kleine schermen en in app’s. Het geeft een 3D effect waardoor merken (en apps) meer van het scherm afspatten. En een grunge strcutuur geeft ook net wat meer diepte en gelaagdheid aan designs.
3 – Serif
Na een jarenlange beweging dat veel belende merken juist lekker strak en sans serif gingen, denk aan Google, airbnb, spotify, pinterets en mastercard, zien we nu juist een tegenbeweging. Het strakke sans serif past goed bij gevestigde merken, maar het is moeilijk als klein (startend) merk je alleen daarmee te onderscheiden. En dus zien we een trend van weer klassiek serif fomt die toegepast worden.
4 – Experimental lettering
Om echt op te vallen binnen bepaalde branches (zeg lifetsyle) zien we steeds meer gebruik van echt experimentele lettering. Niet altijd even leesbaar, maar wel super herkenbaar en onderscheidend. Het geeft eigenheid, persoonlijkheid en een special spark aan projecten en merken.
5 – 3D(lettering)
Dankzij de steeds geavanceerdere technologieën en softwaremogelijkheden omarmen steeds meer ontwerpers 3D-illustratie. 3D kan zowel speels als krachtig zijn en vervaagd de grenzen tussen fysiek en digitaal.
6 – Colorful minimalism
Als variant en reactie op de hele basic, zandkleurige minimalisme trend, waarin het erg moeilijk is je eigenheid daarbinnen te laten zien, zien we nu hetzelfde minimalisme, maar dan met een uitgesproken kleurpalet.
7 – Nude & blush
Door de feminisering en de toename van het belang van vrouwelijke waarden – en de toename van het besteedbaar inkomen van vrouwen zien we een trend van producten en merken die meer zachte nude tinten gebruiken en warme blush kleuren in kleurgebruik en verpakkingen.
8 – Organic shapes
We zien meer organische, zachtere en natuurlijke inspiratie-elementen in grafisch design. Handgemaakt gevoel, de kracht van imperfectie. Onderscheid en uniciteit. Maar ook natuur en duurzaamheid kunnen benadrukt worden. Merken gebruiken natuurbeelden, kleuren en vormen om hun merk te associëren met gevoelens van sereniteit, groei en vernieuwing om hun merk een fris gevoel te geven.
9 – Geometric shapes
We zien het gebruik van eenvoudige platte geometrische elementen om complexere ontwerp lay-outs te creëren door ze te gebruiken als onderdeel van een grotere compositie. Het voordeel van geometrische vormen in grafisch ontwerp is dat ze een merk kunnen helpen om consistentie, orde en visuele structuur toe te voegen. Het kan een herkenbare consitente vormtaal zijn.
Zijn trends wel relevant voor jouw merk?
Altijd leuk om de ontwikkelingen en trends te volgen. Maar moet je er nou wat mee als merk? Zeker niet alle merken. Dat ligt heel erg aan je merk DNA, doelgroep en positie in de markt. Als een van jouw merkwaarde tijdloos is, dan is inspelen op micro en markt trends niet passend. Maar is je merk trendy, dan is het juist wel relevant de trends te volgen en soms daarin mee te gaan. Wil je daarover sparren? Let’s talk!