Waarom heb je een merk nodig?

Waarom is een merk zo waardevol? En waarom is het verstandig in merken te denken als creatieve ondernemer? Een merk komt voort uit wie jij wilt zijn als organisatie. Het vertaalt op eenvoudige wijze wat de organisatie te bieden heeft, de belofte aan je klanten. Vervolgens kan een merk helpen dat je klanten en potentiële klanten je ook zo zien, dit is perceptie. En dat is waardevol. Dat betekent dat als je een helder merk bouwt, je niet alles letterlijk uit hoeft te leggen. Dat veel aspecten en informatie die klanten nodig hebben om een keuze te maken, ze al hebben. Een merk communiceert dus informatie,  je belofte en je onderscheidend vermogen, dat wat je uniek maakt. Een merk is keuzes maken en structureert je doelen. En dat is soms moeilijk, maar wel nodig. Je kunt niet alles zijn. Dus kun je maar beter weten wat je wel bent.

Een merk is er niet zomaar. Daar moet aan gebouwd worden. Eerst moet je goed weten wat de belofte is. Wat heb jij als organisatie te bieden, dat waardevol en uniek is? Wat past echt, waardoor je authentiek en geloofwaardig bent? Weet je wat relevant is voor de doelgroep die je wilt bereiken? Waar zitten zij op te wachten? Pas als je dat weet, en ook duidelijk geduid hebt, kun je een marketingplan uitwerken. Het concreet maken van de dromen en doelen in een strategisch actieplan. Pas als je een plan hebt, kun je gericht aan het werk gaan. En pas wanneer je gericht aan het werk gaat, kun je dromen verwezenlijken. Zie het dus vooral als een middel dat je kan helpen keuzes te maken. Als je consequent bouwt aan het merk en de boodschap, dan wordt je merk waardevol, want dan gaat het merk voor je business werken.

Hoe helpt het bouwen van een merk?

De acht functies van een sterk merk:

  1. Een merk creëert onderscheidend vermogen, zodat klanten weten waarom ze bij jou moeten zijn en niet bij de buurman.
  2. Een merk creëert herkenning, speelt in op een behoefte van je doelgroep.
  3. Een merk communiceert informatie, zodat al een deel van je verhaal is verteld.
  4. Een merk creëert toegevoegde waarde, zodat klanten bereid zijn er meer voor te betalen dan de kostprijs.
  5. Een merk communiceert een belofte, zodat klanten begrijpen wat je ze te bieden hebt.
  6. Een merk creëert aandacht, doordat je specificeert en duidelijk maakt waarom je de dingen doet die je doet.
  7. Een merk zorgt voor een pull strategie in plaats van een push, zodat je product gekocht wordt (en je het niet hoeft te verkopen)
  8. Een merk vervult interne functies (trots, duidelijke koers etc), als je groeit, zorgt het voor interne duidelijkheid en trots. Want een merk staat ergens voor.

Een merk is dus echt een asset. Maar voordat je er gericht aan kan bouwen, moet je weten waar je heen wilt. En niets is lastiger dan strategie en doelen bepalen. Merkstrategie volgt dus op business-strategie. Is er een duidelijke visie binnen de onderneming? En hoe kan het merk daaraan bijdragen?