Hoe zorg je voor een consistent merk?
Het merk is dat wat ervoor zorgt dat je business onthouden wordt, vanaf de eerste impressie tot een aanbeveling van een tevreden klant. Wanneer je een goede reputatie hoog te houden hebt, zorgt een consistent merk voor betrouwbaarheid. Op al die plekken waar de potentiële doelgroep (de ideale klant) in contact komt met jouw merk. Dit betekent dat de merknaam, logo, kleurenpalet, fotografie, boodschap, tone of voice en look & feel consistent moeten zijn op alle uitingen. Denk aan social media, website, brochure, visitekaartje, advertenties, kantoor en zelfs in eventuele webinars, you name it.
Waarom consistentie belangrijk is
Consistent zijn betekent dat je altijd dezelfde persoonlijkheid laat zien, waar je ook bent en wie je ook ontmoet. Merken die zich inconsistent gedragen door verschillende gezichten te laten zien, bij verschillende gelegenheden, zorgen ervoor dat mensen in de war raken en dat creëert een gevoel van onbetrouwbaarheid. Uit marktonderzoek blijkt dat consistente merken sterker zijn, een hoger marktaandeel hebben en meer winst maken.
Het begint bij een stevig fundament; de Brand Core
Een van de eerste stappen om een consistent en samenhangend merk te creëren is om de basis op orde te hebben. En dat is weten wie je bent als merk, wat je doet en hoe je dit doet. Een stevig strategisch fundament helpt om duidelijke keuzes te maken en fungeert ook als kompas in latere keuzes.
En vervolgens een duidelijke Brand Style
Ook wel huisstijl of brand design genoemd. Het is essentieel dat het visuele karakter van het merk duidelijk vastligt. Het kleurenpalet, logo, typografie, stijl, iconen, patronen, illustraties en fotografie stijl moeten een eenheid vormen en elkaar aanvullen. Dan heb je een stevige basis qua stijl. Zodra er een nieuw initiatief ondernomen wordt of een nieuwe communicatie-uiting gecreëerd wordt voor het merk, zou je deze moeten toetsen aan de Brand Style, is het in lijn met elkaar?
De customer experience als roadmap
Wanneer je in kaart hebt gebracht hoe jouw klanten in contact of aanraking komen met het merk, is de vervolgstap om al deze momenten te auditen en te kijken wat verbetert of geüpdatet kan worden, zodat alles in lijn is (en dus consistent met je Brand Core). Je kunt het beste beginnen bij de belangrijkste momenten. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt en je draait op dit moment een facebook advertentiecampagne, dan is de advertentie het eerste wat potentiële nieuwe klanten zien. Vervolgens zullen ze doorklikken naar de webshop of een landingspagina. Of misschien ben je een business coach en vinden veel klanten je via LinkedIn. Dan is je LinkedIn profiel waarschijnlijk vaak één van de eerste contactmomenten. Je tekst, foto en kledingstijl zorgt voor de eerste indruk. Vanaf daar gaat een potentiële klant je misschien online opzoeken en je volgen op Instagram en liken ze je inspirerende quotes en tips die je deelt. Vervolgens schrijven ze zich in voor je nieuwsbrief. De ervaring hoe een klant met je in contact komt is een reis (ook wel customer journey genoemd)
Hoe zorg je dat alles er goed uitziet?
Als je een overzicht hebt van alle plekken waar het merk tot leven komt en waar en wanneer een potentiële klant met het merk in aanraking komt, is het tijd om te kijken hoe consistent deze uitingen zijn. En zijn ze in lijn met de Brand Style? Mijn beste advies is om een goede brand designer in te huren (het liefst dezelfde die ook je huisstijl / brand design in de eerste plaats heeft ontworpen), om ervoor te zorgen dat het merk grafisch gezien in alle middelen consistent doorgevoerd wordt. Als het dezelfde designer is die je merk in eerste instantie heeft vormgegeven, dan kun je er vanuit gaan dat heldere beslissingen worden genomen en alle uitingen een duidelijke samenhang en consistentie hebben in vormgeving. Wanneer je met een nieuwe vormgever gaat werken, zal je de vormgever waarschijnlijk meer input en sturing moeten geven om bekend te raken met het merk en de merkstijl.
Note: consistentie in vormgeving is niet hetzelfde als alles er exact hetzelfde uit laten zien. Dat kan namelijk saai worden. Juist wanneer bijvoorbeeld dynamisch één van je waarden is als merk, mag er best variatie in de uitvoering zitten. Maar de achterliggende boodschap en overall look & feel moet wel consistent zijn.
De Branding Checklist
Het doel van een Branding Checklist is om het merk op alle plekken waar het bestaat en zich toont te auditen. Je kunt de checklist op meerdere manieren gebruiken, maar wij adviseren het volgende:
- Streep eerst alles weg wat niet van toepassing is op jouw merk / business
- Highlight de belangrijkste touchpoints (waar je veel bezoekers hebt) voor jouw merk
- Vink de boxjes links een voor een af nadat je deze uiting gecheckt hebt. Deze check in kun je doen aan de hand van de volgende vragen
- Wat is het doel van het communicatiemiddel?
- Is dit middel consistent met het merk?
- Consistent in stijl en vormgeving?
- Consistent in tekst en tone of voice?
- Waar mist eventueel de samenhang of consistentie?
- Wat werkt goed? En wat spreekt je er juist wel in aan?
- Wat kan verbeterd worden?
- Gebruik de ruimte rechts om aantekeningen te maken wat geüpdatet of aangepast kan worden.
- Creëer vervolgens het overzicht en gebruik de checklist om te bekijken welke middelen of tactieken je kunt toevoegen om een nog completer merk te creëren.