Als merkeigenaar of marketeer van een merk begrijp je ongetwijfeld de impact van sterke branding. Maar hoe vind je de juiste design of branding agency die jouw merk naar nieuwe hoogten kan tillen? Er zijn zoveel talentvolle designers en branding experts, hoe weet je nou wat de juiste fit is? Geen zorgen, we helpen je graag op weg.
1. Weet wat je wilt (en wat je niet wilt), welke stijl past bij je merk?
Voordat je op zoek gaat naar een agency, is het essentieel om te weten wat je wilt bereiken. Begin met het definiëren van je merkidentiteit en -doelen. Stel jezelf de vragen: “Wat wil ik dat mensen voelen en denken als ze aan mijn merk denken?” en “Wat is mijn unieke verhaal?” Als je deze vragen kunt beantwoorden, ben je al op de goede weg.
Bovendien is het net zo belangrijk om te weten wat je niet wilt. Wil je een minimalistische uitstraling of past een meer uitbundige en kleurrijke stijl?
Net als mode of interieur kan merkdesign in veel verschillende stijlen uitgevoerd worden. De stijl die je voor jouw merk kiest, kan de manier waarop mensen je bedrijf waarnemen volledig veranderen. Wat is de stijl waarin de ontwerper of de agency doorgaans werkt? Sluit die stijl aan bij de richting waarin je jouw bedrijf wilt leiden. Sommige merkontwerpbureaus zijn in staat om in verschillende stijlen te werken. Maar vaak zie je na het bekijken van het werk en portfolio dat er steeds gemeenschappelijke thema’s en of oplossingen in hun projecten voorkomen. Probeer je zoeklijst te beperken tot ontwerpers die gespecialiseerd zijn in de stijl waarnaar je op zoek bent, of die in hun werk een gemeenschappelijk thema naar voren brengen dat aansluit bij de behoeften van jouw bedrijf.
2. Online onderzoek op social media
Veel bureaus zijn actief op Instagram, Linkedin en Pinterest. Zodra je een lijst met designers hebt samengesteld uit je online zoeklijst, zoek je die ontwerpers op om een beter inzicht te krijgen in hun werk. Social media biedt deze makers een geweldige kans om het protfolio en huidig werk te delen, zodat je ook een goed gevoel krijgt bij hun persoonlijkheid. We raden je ook aan merkspecifieke hashtags zoals #branding #branddesign #branddesigner of #brandingagency te bekijken om nieuwe designers te vinden.
3. Referenties en aanbevelingen zijn je beste vrienden
Vraag collega’s, vrienden, of industriecontacten om aanbevelingen voor branding agencies. Persoonlijke ervaringen en referenties kunnen je een inzicht geven in het werk en de cultuur van een bureau. Online casestudies zijn ook een geweldige bron van informatie. Door te zien hoe een agency eerder met vergelijkbare merken heeft gewerkt, kun je beoordelen of ze de juiste fit zijn voor jouw merk.
4. Begrijp het werkproces en vraag door
Een agency kan nog zoveel awards hebben gewonnen, maar als hun werkproces niet overeenkomt met jouw behoeften, zal het nooit een vruchtbare samenwerking worden.
Elk bureau werkt een beetje anders, afhankelijk van de omvang en proces. Eén ding om te overwegen is wat voor een soort werkrelatie je zou willen hebben met de ontwerper of het ontwerpteam. Als je een hechte samenwerkingsrelatie en veel één-op-één-tijd met je ontwerper wilt, raden we je aan te kiezen voor een kleiner bureau in boetiekstijl.
Vraag potentiële agencies en designers dus naar hun aanpak, van de eerste brainstorm tot de uiteindelijke implementatie. Zorg ervoor dat ze een proces hebben dat past bij jouw merk en wensen.
5. Budgetbewustzijn
Hoeveel budget heb je gereserveerd voor de branding van je merk? Als je al offertes van een paar ontwerpers of agencies hebt ontvangen, heb je waarschijnlijk gemerkt dat de prijzen behoorlijk kunnen variëren van bureau tot bureau. Er zijn een heleboel factoren die de kosten van een ontwerpproject bepalen, zoals tijd, ervaring, specifieke wensen of uitdagingen en waarde. Omdat de behoeften van elk bedrijf en merk anders zijn, vermelden de meeste designers en bureaus geen prijzen op hun websites. In plaats daarvan bieden ze offertes op maat na een kennismakingsgesprek om jouw unieke behoeften te bespreken.
Zorg er dus voor dat je meer te weten komt over de prijzen nadat je met elke ontwerper of agency hebt gesproken, en wees altijd eerlijk over jouw budget.
Stel een realistisch budget op en communiceer dit in de oriënterende fase duidelijk met potentiële agencies en ontwerpers. Zodat je meteen kan kijken of er een fit is.
6. Stel vragen
Last but not least, wees niet bang om vragen te stellen. Vraag naar de ervaring met merken uit jouw branche, hoe ze omgaan met uitdagingen, en hoe ze succes meten. Een goede branding agency zal graag al je vragen beantwoorden.
Beschouw dit als uw checklist met vragen die je bij de hand kunt houden tijdens jouw zoektocht naar de perfecte match branddesigner(agency)!
- Hoe ziet het proces eruit? Wat is er specifiek aan jouw/jullie aanpak?
- Hoeveel designconcepten krijgen we te zien? Hoeveel revisies zijn er?
- Heb je/jullie een specialisme? Zo ja welke?
- Met wat voor soort klanten heb je in het verleden gewerkt?
- Aan welk soort projecten werken jullie het liefst?
- Wat is de doorlooptijd van een gemiddeld project?
We raden je aan om elke ontwerper / agency dezelfde reeks vragen te stellen; dit maakt het uiteindelijke besluitvormingsproces eenvoudiger doordat je makkelijker kunt vergelijken.
Het vinden en kiezen van de juiste branding agency voor jouw merk kan een spannende uitdaging zijn. Het is als daten – je moet de perfecte match vinden. Dus, wees niet gehaast, onderzoek grondig en weet wat je wilt. Veel succes! 🌟