Ken je dat gevoel….het knelt. De uitstraling van het merk past niet goed meer bij de organisatie of de business. Je verwijst prospect of klanten niet zomaar meer door naar je website. Want die is inmiddels achterhaald. Je medewerkers zijn niet meer trots op het merk. Of je hebt als marketeer gewoon niet zoveel ideeën om lekker te knallen met het merk. Of misschien gewoon het idee dat je heel veel business laat liggen doordat je doelgroepen misloopt. Kortom het knelt.
Het enige waar je altijd zeker van kunt zijn? Dat alles altijd in beweging is. Het knelt en wat nu?
Start met analyseren wat er precies knelt aan je merk en branding
- Is het zo dat er grotere ambities zijn met het merk, maar de huidige uitingen (website, socials, shops etc) niet in lijn liggen met de ambities? En dat de uitstraling de ambitie tegenhoudt?
- Past de huidige uitstraling niet bij de doelgroep of nieuw aan te boren doelgroep?
- Is de uitstraling en het design niet (meer) onderscheidend genoeg in de overvolle markt, of zijn er misschien nieuwe spelers bijgekomen die het speelveld veranderd hebben?
- Is de uitstraling vervuilt en gewoon slordig geworden door tijdgebrek en te weinig coördinatie?
- Of is de bedrijfsstrategie en focus verschoven door de jaren heen en klopt de eerder ontwikkelde huisstijl niet meer?
Wat kan de oplossing zijn?
Vroeg of laat maakt bijna elk merk en onderneming wel in een bepaalde mate een restyle of een rebranding door. Waarom? Omdat de onderneming verandert, de klanten verschuiven, het business idee aangescherpt, omdat je bij de start niet alle kennis had. Er kunnen eigenlijk heel veel redenen zijn. Maar het gevoel dat het knelt is een duidelijk vertrekpunt.
En wanneer de business verandert is het een goed moment om te kijken of het design nog past. Zullen we samen een kopje koffie drinken om te kijken waar je staat met je merk en of een scherpe uitvoering voldoende is of dat een restyle of rebranding nodig is?
Of wil je nog meer lezen en nadenken over jouw merk? We hebben 15 vragen geformuleerd die je als ondernemer of marketeer kunt stellen voordat je aan een rebranding begint (te denken).