Afgelopen maanden hebben we gewerkt aan ons eigen Mooie Merken Magazine. Hoe zijn we op het idee gekomen? En komt er nog een tweede editie? Stagiair Liv stelt de vragen.

Wat houdt het Mooie Merken Magazine in?

Het is een magazine dat gaat over merken bouwen en dan vooral de designkant van merken bouwen. In het Mooie Merken Magazine willen we een podium bieden voor mooie merken om aan het woord te komen en te laten zien waar het merk voorstaat. Om vervolgens ook achtergrond te geven in wat er allemaal komt kijken bij en wat de ontwikkelingen zijn binnen het vakgebied branding.

Wat is de doelgroep voor het magazine?

We hebben het magazine echt ontwikkeld voor ondernemers en marketeers. Maar ook potentiële en bestaande klanten. Het is leuk om te laten zien wat we kunnen en hoe we over het vakgebied Branding en brand design denken. We hopen dat het magazine inspiratie is voor klanten en voor marketeers.

Hoe zijn we op het idee gekomen voor het Mooie Merken Magazine?

Omdat we veel projecten doen met een digitaal karakter, vinden we het leuk om te laten zien wat er mogelijk is met print en hoe goed print kan werken. Het  magazine is geen egodocument. De insteek is eigenlijk altijd geweest dat het ons gewoon echt heel leuk leek om een eigen magazine te maken. Daarna zijn we pas gaan denken, wat moet er dan eigenlijk in? Hoe kunnen we een interessant magazine maken over merken bouwen en design.

Zijn we kritischer als we een eigen product maken dan een product voor een klant?

Ja, enorm! Het is natuurlijk lastig als je je eigen opdrachtgever bent. Ik denk dat dit voor ieder persoon en vooral voor ieder creatief persoon lastig is. Normaliter krijg je een briefing of krijg je kaders vanuit het merk of de opdrachtgever. Nu ben je zowel de designer als de opdrachtgever. Dus dat maakt het lastig. Dat is ook een reden waarom veel designers geen huisstijl voor zichzelf ontwikkelen. Het is lastig om al die petten op te hebben. Terwijl we nu, met alle leuke reacties, eerder denken het hoeft niet 100% perfect te zijn. Er mag echt wel ergens één foutje in zitten.

Ja, maar we durven niet meer te kijken, voor het geval we een foutje ontdekken .

Hoe hebben jullie de merken die in het magazine naar voren komen gekozen?

Nee, we wilde vooral echt een inhoudelijk interessant magazine maken, voor marketeers en ondernemers, dat gaat over deze niche van merken bouwen en brand design. Vanuit welke invalshoeken kan je naar brand design en merken bouwen kijken? Natuurlijk hebben we gekeken naar wie we kennen binnen ons netwerk die daar iets interessants over kan vertellen. We hebben natuurlijk geput uit ons eigen klantenbestand. Waarbij er een aantal cases langs komen die we interessant vinden om te delen en we hebben een aantal mensen gevraagd met een interessant verhaal.

En we hebben natuurlijk geprobeerd op een zo volledig mogelijke afspiegeling te geven van het vakgebied. Zo staat er een artikel in over typografie, websites en packaging en over samenwerken met een design agency. We hebben echt geprobeerd om alle facetten van het vakgebied aan bod te laten komen. Dit is natuurlijk maar een doorsnee, want we hebben ook de ambitie om een tweede editie uit te brengen. Er zijn natuurlijk ook topics waarop we hebben gezegd dat is een beetje te veel om dat ook al in dit magazine te doen. Dus die hebben we op de plank gelegd voor een eventuele volgende editie.

Zijn er merken waar jullie nu tussen twijfelden voor de eerste editie die misschien in de tweede editie van het magazine naar voren komen?

Niet per se een merk, maar we hebben bijvoorbeeld een case die we graag willen delen omdat we daar hard aan gewerkt hebben, maar die we nog niet konden publiceren omdat het merk niet volledig geïntroduceerd is. Dus die ligt al op de plank voor de tweede editie.

En voor de rest gaan we weer helemaal opnieuw beginnen. Nou ja, er zullen een aantal rubrieken en onderdelen herhaald worden. We hebben al wel weer mensen in gedachten om voor de rubrieken te vragen. Dat vult zich vanzelf wel weer.

Zijn jullie blij met het eindresultaat?

Ja, zeker!

We hebben er naast de bestaande projecten hard aan gewerkt. Maar het is inmiddels een tijdje gedrukt. En dan merk je dat het werk er in principe opzit, behalve het uitdelen en het promoten, dat de spanningsboog een beetje afgelopen is. Maar daar gaan we dus verandering in brengen. Want het is heel leuk om te zien hoe het wordt ontvangen en hoe iedereen erop reageert.

Daar krijgen we wel echt weer energie van. Maar voor ons is eigenlijk het werk al gedaan, dat was twee maanden geleden eigenlijk al klaar. Dat is eigenlijk ook hoe wij altijd werken. Wij werken aan een project en als het klaar is gaan we door met de volgende. Zo behandelen we dit ook bijna, terwijl dit natuurlijk ons eigen ding is.

Zijn er veel leuke reacties gekomen op het magazine?

Ja, super veel! Het is toch heel grappig vind ik nog steeds en dat is denk ik ook wel echt een learning voor klanten en projecten, dat iets fysieks, iets tastbaars wat je in je hand pakt, mooi papier, dat dat heel veel waarde toe kan voegen. En ja iedereen is heel enthousiast tot nu toe.

Staat er nog meer op de bucketlist voor in de toekomst?

Het lijkt me wel weer leuk om mensen hier op het kantoor te ontvangen, iets leuks te organiseren.  Zoals een klein event. We organiseerden voor corona vaak ontbijtsessies op de studio. Gewoon dat mensen echt fysiek samenkomen vinden we wel heel erg leuk.

Wil jij het mooie magazine lezen? Vraag ‘m hieronder aan:

    * Natuurlijk gaan we zorgvuldig om met je gegevens. We sturen je regelmatig tips en inspiratie om je merk te laten groeien. Meer info? Bekijk onze privacyverklaring.