Is jouw merk toe aan een nieuwe koers. Past het huidige jasje niet meer? En overweeg je een rebranding? Neem deze 15 vragen als leidraad en doe de check, is rebranding op dit moment echt de juiste keuze?

Waarom zou je wat wijzigen in een (zorgvuldig) opgebouwd merk?

Rebranding, oftewel het wijzigen van een merk, gebeurt om verschillende redenen. Sommige bedrijven maken deze verandering al vroeg door, wanneer ze ontdekken waar ze écht voor staan. Andere ondernemers of bedrijven starten dit proces na vele jaren, wanneer het merk is opgegroeid, of het bedrijf het merk zelfs is ontgroeid. De identiteit van het bedrijf is langzaam veranderd en heeft een nieuw jasje nodig. Dat kan een andere maat jas zijn, een andere kleur, of een ander model. Veel bedrijven veranderen tijdens een rebranding hun logo, tagline, design, motto of zelfs hun merknaam. Dat is prima, zolang de rebranding niet het doel op zich is, maar iets toevoegt aan de nieuwe richting die het bedrijf is ingeslagen. En over de voor- en nadelen goed is nagedacht.

Vroeg of laat maakt bijna elk merk en onderneming wel in een bepaalde mate een rebranding door.

Waarom? Omdat de onderneming verandert, de klanten, het business idee verschuift, omdat je bij de start niet alle kennis had. Er kunnen eigenlijk heel veel redenen zijn. En daar gaat deze blog over. We hebben 15 logische vragen geformuleerd die je als ondernemer of marketeer kunt stellen voordat je aan een rebranding begint.

Zorg voor inzicht in het waarom van de rebranding

De volgende vragen zorgen voor goed inzicht in de redenen voor de rebranding. Het zijn vragen die we opdrachtgevers stellen voordat we aan de slag gaan. Heb je het idee dat het tijd is voor een rebranding van het merk? Stel jezelf de volgende vragen:

  1. Waarom een rebranding? Wat is de aanleiding?
  2. Welk probleem wordt er opgelost met een rebranding? En waarom juist nu?
  3. Zijn er veranderingen in de markt en bij concurrenten waardoor de positie wordt beïnvloed? Waar je rekening mee wil houden?
  4. Is de doelgroep veranderd?
  5. Zit het merk in een hokje dat je (en je klanten) zijn ontgroeid?
  6. Vertelt het merk het verkeerde (of verouderde) verhaal?
  7. Wat wil je overbrengen? Wat moet het merk communiceren? En aan wie?
  8. Waarom bestaat het merk?
  9. Heb je duidelijk geformuleerd wie (de doelgroep dus) het merk moet bereiken?
  10. Zijn de behoeften van de doelgroep veranderd?
  11. Wordt het merk nu geassocieerd met elementen die niet meer relevant zijn? (misschien is de business van koers gewijzigd?)
  12. Wat wil je behouden wat nu wel goed werkt? Of waar zijn jullie intern en of je doelgroep aan gehecht?
  13. Wil je met de rebranding een nieuwe leider worden in de markt? Of wil je een bepaalde richting volgen?
  14. Is het doel van de rebranding evolutionair of revolutionair? Met andere woorden hoe verschillend en vernieuwend wil je dat het nieuwe merkdesign wordt?
  15. Als je het merk vandaag zou starten, hoe zou het merk er dan uitzien?

Wanneer je de antwoorden op de vragen hebt, heb je veel duidelijker inzicht in de aanleiding van een eventuele rebranding. Neem de vragenlijst als leidraad verzamel je marketeers, toets de antwoorden bij het managementteam. Zo ontstaat er duidelijkheid en helderheid over of een rebranding de juiste koers en oplossing is voor jullie uitdaging.

Heb je nog vragen over rebranding of twijfel je of het nu het moment is voor je merk? En wil je daarover sparren? Yes? Let’s connect!