Hoe schrijf je een goede design briefing voor de branddesigner?

Behold gelooft dat goede input zorgt voor goede output. En dat geldt zeker voor branddesign. Ben je op zoek naar een branddesign voor een nieuw merk of toe aan een rebranding? Dan zorgt een goede design briefing voor een goed resultaat. Zo weet de branddesigner wat de specifieke vraag, uitdaging en opdracht is. En hoe specifieker de briefing, hoe groter de kans dat het design aansluit bij wat je zoekt. Zo’n briefing opstellen doe je niet dagelijks. Hoeveel informatie moet je geven? Vandaar dat we de 8 essentiële onderdelen voor een goede briefing voor je op een rijtje hebben gezet.

8 Essentiële onderdelen van een goede briefing

  1. Introductie Wat is de achtergrond van je merk, hoe is het ontstaan? Wat is je visie en missie? Wat is de specifieke aanleiding voor dit project? En is er een heldere merkstrategie met schepre keuzes?
  2. Doel & Doelgroep Voor wie is het merk er? Wat is de behoefte waar je op inspeelt. Welke betekenis heeft het merk voor hen?
  3. Look & Feel Welk gevoel moet het merkdesign communiceren? Naar welke esthetiek ben je op zoek? Wat is de persoonlijkheid van het merk?
  4. Positionering & belofte Wat onderscheidt je merk van de concurrentie? Wat is de positionering? Wat is je primaire belofte aan je klanten?
  5. Likes & dislikes Welke merken (en merkdesigns) spreken aan en welke niet en waarom?
  6. Concurrentie Wie zijn je belangrijkste concurrenten, en waarom? Wat maakt het merk anders?
  7. Wensen en middelen Welke specifieke middelen heb je nodig aan het einde van het project? Wat zijn je belangrijkste communicatiemiddelen waarop het design goed moet werken?
  8. Budget en planning Hoeveel budget heb je gereserveerd voor dit project? Wanneer moet het project afgerond zijn?

Daarnaast is een klik in enthousiasme en visie een goed startpunt tussen jou en de designer of agency.

Om de look & feel goed over te brengen helpt het als je wat voorbeelden verzamelt van designs die aanspreken, welke vormen, welke logo’s, welke kleuren, zo leert de designer jouw smaakideeën snel kennen.

Behoefte aan overleg met een ervaren branddesigner of sparren over een merkdesign project? Let us know!