Wat is nu wel en niet een merk?
Weet jij precies wat een merk is? Er bestaan nogal wat misvattingen over wat een merk is. Laten we eerst eens beginnen met wat misvattingen over merken uit de wereld te helpen.
De allereerste vraag is natuurlijk of we het hier hebben over een merk voor een bedrijf of organisatie, of dat we het hebben over een personal brand (persoonlijk merk, oftewel het merk van jou als persoon). Daar maken we hier even een onderscheid in omdat dat de voorbeelden verduidelijkt.
Vijf misvattingen wat een merk is, voor een bedrijf of organisatie:
- Een merk is niet een mooi logo of design Dat klinkt misschien gek omdat Behold juist veel designs & logo’s creëert. Nu is het zeker een van de succesfactoren voor een sterk merk. Maar een merk is niet hetzelfde als een mooi logo of sterk design. Een merk is namelijk veel meer dan dat. Een merk is een positieve mentale positie in het hoofd van je (ideale) klant.
- Een merk is niet hetzelfde als je producten en diensten Je producten en diensten moeten je merkbelofte wel waarmaken, maar staan niet gelijk aan je merk. Simpel en alleen omdat je een product of service aanbiedt, wil nog niet zeggen dat je een merk hebt / bent.
- Een merk is niet gelijk aan promotie, reclame of advertentiebudget Teveel en agressieve reclame kunnen je merk juist schaden. Je bouwt geen merk, door extreem veel reclame budget in te zetten. Maar goede communicatie natuurlijk helpt natuurlijk wel. Je ideale klanten moeten wel weten dat je bestaat. Maar vervolgens ook geïnteresseerd zijn.
- Een merk is niet gelijk aan veel transacties of verkopen Stel je verkoopt veel, dat wil nog niet betekenen dat je een sterk merk bent. Misschien kopen je klanten het uit gewoonte, of bij gebrek aan een beter alternatief. Of uit gemak.
- Een merk is niet gelijk aan een lange historie Als je organisatie al lang bestaat is dat zeker geen garantie voor een (sterk) merk.
En als je nu denkt, ik ben geen (grote) organisatie, ik ben zelf mijn merk, lees dan even verder, daar gaan we nu op in.
Vijf misvattingen wat een merk is, voor een persoon:
- Een merk is niet hetzelfde als bekend zijn Sommige bekende mensen of celebrities zijn een merk, maar sommigen ook niet.
- Een merk is niet hetzelfde als een expert zijn Ook al ben je een expert en autoriteit op je eigen vakgebied, dat wil nog niet zeggen dat je een merk bent.
- Een merk is niet hetzelfde als goede zelfpromotie Stel je hebt een up to date linkedin profiel, een goed profiel op Facebook, je bent online goed te vinden. De vraag is of het beeld dat je daar schetst wel echt en authentiek is? Klopt het allemaal? Wanneer je alleen maar een mooi extern plaatje toont in plaats van de ware persoon, dan gaat je merk niet voor je werken.
- Een merk is niet hetzelfde als een goed inkomen hebben Ook al heb je een goed inkomen, dat wil nog niet zeggen dat je ook een merk bent.
- Een merk is niet hetzelfde als jezelf hoog in de markt positioneren Hoge tarieven neerzetten en jezelf hoog in de markt positioneren, wil nog niet zeggen dat je een merk bent. Deze bouwt een beetje voort op expert status. Er zijn ook personen en ondernemers die de strategie van hoge tarieven hanteren (een beetje hetzelfde als ‘als het duur is zal het wel goed zijn’). Dit leidt echter niet automatisch tot een personal brand.
Wat een merk dan wel is?
Een merk is een positieve mentale positie in het hoofd van je (ideale) klant. Een tipje van de sluier van de eigenschappen van een merk; authentieke storytelling, helderheid, focus op waarde creëren voor je klanten. Maar daar zullen we binnenkort in een andere post verder op ingaan!
Schept dit wat duidelijkheid over wat een merk is? Heb jij een sterk merk? Of überhaupt een merk? Laat het ons weten, we horen het graag!