Eugenie en Carlotte gaan in gesprek over verschillende business onderwerpen. In deze tweede topic talk staan we stil bij het thema kleur. Een belangrijke tool in projecten en vormgeving voor ons designers. Hoe kijken we tegen kleur aan? En wat zijn onze ideeën en learnings?

Wat betekent kleur voor ons?

Carlotte

Kleur is voor mij een van de makkelijkste tools als ontwerper. Omdat er zoveel keuze is. Als je naar het kleurgamma kijkt, zijn er zo ontzettend veel kleurmogelijkheden en kleurnuances, zowel digitaal als voor print. Zoveel mogelijkheden en nuances, licht, donker, verzadigd, fel, zoveel kleuropties. Zodat het een van de fijngevoeligste tools is als ontwerper. Je kan natuurlijk werken met vorm, typografie, verhoudingen, daar kun je ook grote gebaren mee maken, maar kleur is voor mij een van de tools die het meest bepaalt. Het voelt dat je met kleur als gereedschap net wat meer kan. Er zijn natuurlijk beperkte basisvormen, maar met kleur heb je zo oneindig veel kleuren. Als we niet naar primaire kleuren kijken, waar ons smaakpalet ook niet ligt en wat voor de meeste (nieuwe) merken ook niet de meest voor de hand liggende keuze is, want veel primaire kleuren zijn als geclaimd door bestaande merken. Als je bijvoorbeeld kijkt naar supermarkten, dan is geel al geclaimd door Jumbo, blauw door Albert Heijn, Rood in deze buurt Vomar. We werken vaak voor de nieuwe toetreders tot een markt,  dan is kleur een fijne tool om je te onderscheiden en makkelijk herkend te worden. Je onderscheiden kan ook met andere design tools. Maar in een instant herkend worden, dat kan zo goed met kleur. Daarom is het een van mijn favoriete tools.

Eugenie

Met kleur zet je heel eenvoudig en snel een bepaalde sfeer neer. En dat is in ons werk belangrijk. Dat heb je natuurlijk ook met kleding. Of de kleuren in je huis. Soms heb je persoonlijk echt zin om iets vrolijks aan te trekken. Dan trek je iets fels of iets geels aan. De invloed van kleur is daarmee heel groot. Kleur beïnvloedt ook de sfeer die ergens hangt. En is direct heel herkenbaar. Het bepaalt direct de energie.

Carlotte

De andere design tools zoals vorm, verhouding, typografie hebben dat ook. Maar mijn ervaring is dat de impact van kleur zoveel sneller en groter is op de sfeer.

Eugenie

Als bureau kunnen we bijvoorbeeld hele kleurrijke projecten doen. Dan kijken dus naar de wensen van de klant. Persoonlijk gaan we vaak voor een wat rustiger kleurenpalet.

Carlotte

Ik zoek in een kleurpalet voor een opdrachtgever eigenlijk altijd ook naar iets eigens en dus iets wat makkelijk herkend kan worden.

Als je kijkt naar modehuizen en modemerken. Daar zit kleur vaak in de collecties. Maar zie je juist dat kleur niet als vast onderdeel in het branddesign zit. Dat wil niet zeggen dat ze kleur niet als tool gebruiken. Want ze gebruiken kleur wel degelijk in communicatie om een bepaalde sfeer neer te zetten. Hier zijn natuurlijk ook uitzonderingen op. Vaak merken die wat uitgesprokener zijn. Monki is zo’n mooi fris jong merk, die hebben een redelijk rustige webshop, maar toch gebruiken ze felle kleuraccenten om een jong en hip gevoel mee te geven.

Er zijn ook veel merken die juist heel weinig kleur gebruiken in de branding. Die bijvoorbeeld zwart-wit gebruiken. Of veel grijs. Maar je hebt ook merken die veel fotografie gebruiken, dan is het wel fijn om een wat rustigere basis te hebben die met veel beeld goed combineert.

Trends in kleur gebruik

Carlotte

Kleuris net zoals design niet geheel tijdloos. Er zijn uiteraard wel tijdloze designs te bedenken en te creëren. Maar zeker net alle branddesigns zijn tijdloos, juist als er in het merk en de merkwaarden ook iets als modern of eigentijds zit. En datzelfde geldt voor kleur. Ik zie wel degelijk trends en verschuivingen in kleurgebruik.

Eugenie

Ik zie veel verschillende trends in kleurgebruik. Er is niet één stroming, wat ook niet meer zo van deze tijd is. Zo zie je de stroming van het hele natuurlijke kleurgebruik maar ik zag laatst ook weer heel veel neon. Je ziet dat elke niche zijn eigen kleurpalet heeft. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de interieurwinkel Bolia met een kleurpalet wat super naturel is. De hele natuurlijke kleuren in een Scandinavisch minimalistische stijl maar met wat warmte erin. Dat is een stroming van deze tijd.

Carlotte

Wat is zelf veel zie zijn algemene stijltrends, die zich goed laten vertalen en weerspiegelt worden in kleurgebruik. Zoals de kleurrijke eclectische stroming. Denk hierbij aan Fabienne Chapot als modemerk, en een interieurwinkel als Homestock. Met veel rijke kleuren, prints en goud-accenten. Veel fluwelen stoffen. Dat is een stijlrichting die juist niet mee gaat op de minimalistische stroming.

Naar kleuren en trends kun je op veel verschillende manieren kijken. Er zijn nog steeds veel instituten die allerlei trendvoorspellingen doen. Zoals bijvoorbeeld Pantone die elk jaar trends weergeven en een kleur van het jaar uitroepen. Er zijn veel mensen die zich intensief bezig houden met kleur en wat je eigenlijk ziet is dat het vaak een weerspiegeling is van datgene wat er in de maatschappij gebeurt.

Als het een heel kil jaar is qua maatschappelijke ontwikkelingen, dan wordt er juist vaak een warme keur gekozen als kleur van het jaar. Als een soort tegenbeweging.

Eugenie

Nou dan ben ik wel benieuwd welke kleur ze voor volgend jaar kiezen!

We hebben het voor je opgezocht en inderdaad de kleuren voor voorjaar 2021 zijn vrolijke felle kleuren die volgens Pantone inspirerende vindingrijkheid en inventiviteit stimuleert. Kleuren die behoorlijk van het scherm spatten.

Verschillende manieren om naar kleur te kijken

Carlotte

Je kan op zoveel manieren naar kleur kijken. Voor ons is bijvoorbeeld het verschil tussen RGB en CMYK belangrijk in ons werk, ga je voor online ontwerpen of ga je voor print ontwerpen? Die twee kleurspectrums geven weer echt verschillende opties.

Je hebt een stroming binnen de vormgeving die kleur koppelt aan de vier seizoenen. En dus ook de kleurkeuze voor je merk koppelt aan een van die vier opties. Dat is een model. Soms handig, maar zeker niet altijd goed toepasbaar wat mij betreft.

Eugenie

Wat wel duidelijk is, is dat bepaalde kleuren een bepaalde herkenbaarheid hebben. Rood wat een signaalkleur is en actief is. En donkerblauw juist veel zekerheid uitstraalt. En daar maken we soms gebruik van (van die associaties) in projecten. Maar soms juist ook expres weer niet. Maar net wat het projecten en het merk nodig hebben.

Carlotte

Wat we ons ook vaak beseffen is dat associaties bij kleur ook echt lokaal zijn en dus regio gebonden.

Hoe komen we tot een kleurpalet voor een project of merk?

Carlotte

We krijgen een bepaalde briefing. Als het een bestaand merk is kijken we naar de huidige kleuren van een merk. Maar wat we eigenlijk altijd als eerste doen, is naar de kern van het merk kijken welke waarden daarachter zitten. En vervolgens vragen we ons af: welke kleur kunnen we het beste gebruiken om die waarden uit te beelden of te benadrukken. Dat is een as. En wat we vervolgens doen is dit spiegelen aan de markt. Want je wil als merk natuurlijk ook het liefst wel in kleur onderscheidend zijn van je grootste concurrenten. We starten dus met waar staat een merk voor en welke kleuren en kleurtonen passen daar het beste bij? Maar vervolgens hoe ziet de markt eruit en waar zitten daar nog mogelijkheden?

Weer even terug naar het voorbeeld van de supermarkt. Als je een nieuwe supermarkt gaat openen is het niet zo voor de hand liggend om een blauwe kleur als Albert Heijn te gaan gebruiken of voor Jumbo geel te kiezen (los nog van het feit of die kleuren al dan niet beschermd of geregistreerd zijn). Maar meer vanuit de consument gezien of die makkelijk het onderscheid kan maken.

Eugenie

We stellen altijd meerdere kleurpaletten voor aan een klant voor een project. Kleurpaletten die wel dicht bij elkaar liggen, maar waar nog wel wat te kiezen valt. Dat de klant kan kijken, wat klopt echt? We stellen die kleurpaletten voor aan de hand van een soort moodboard. Dat koppelen we terug aan de klant. We leggen dan ook uit welke verschillen er in de paletten zitten, welke verschillende nuances in wat je vervolgens uitstraalt en uitdrukt. 

Vervolgens gaan we daadwerkelijk ontwerpen, ook dan kunnen er binnen een kleurpalet ook nog best wat nuances liggen. Door bepaalde kleuren uit het palet dominanter of meer aanwezig te laten zijn in het design. En door het kleurgebruik in fotografie. Daarmee kan kleur echt een rode draad zijn in het hele design proces.

Heb je een topic waar je graag een keer onze mening over hoort? Laat je het ons dan weten?