Eugenie en Carlotte gaan in gesprek over verschillende business onderwerpen. Deze keer over het werkproces. Hoe kijken we daar tegen aan? En wat zijn onze learnings?

Hoe belangrijk is een helder proces in een designproject?

Eugenie

Heel belangrijk. We houden van structuur om een project aan te vliegen. Zodat we duidelijk weten waar we aan toe zijn, welke stappen we moeten nemen en we niet elke keer het wiel overnieuw moeten uitvinden. Het maakt werken makkelijker, efficiënter en het is nodig om ergens te beginnen en ergens te eindigen, zodat je weet dat je alle stappen zorgvuldig hebt doorlopen.

Carlotte

Een helder proces helpt heel erg. Creativiteit is zo ongrijpbaar. En zo niet stapsgewijs. Dus als tegenhanger helpt het heel erg om een bewezen proces te hebben. We hebben ons proces uitgestippeld op basis van ervaring en heel veel projecten. Zo hebben we duidelijk wat werkt, en welke stappen en of fasen doorloop je in elk project? E dat is fijn. Ik denk ook dat het voor opdrachtgevers heel fijn is dat we een duidelijk proces hebben. Zodat ze weten wat ze van ons kunnen verwachten en ook wat wij van hen verwachten. Zo hebben ze inzicht in welke fasen we in een project gaan doorlopen om tot een goed eindproduct te komen. Zodat het niet en black box is waar dan opeens iets uitkomt. Ik kan me voorstellen dat dat het gevoel van weinig grip geeft.  

Eugenie

We hebben het proces en de stappen ook nodig. We kunnen niet eerst een logo ontwerpen en pas daarna gaan nadenken over de strategie. Je hebt het nodig om alle stappen te doorlopen voor het beste resultaat. De ervaring leert ook. We hebben wel eens projecten gedaan waar we een stap of een aantal stappen hebben overgeslagen en dat je dan uiteindelijk altijd jezelf in de vingers snijdt. Als we dus in het begin niet diep genoeg gegraven hebben om helderheid te creëren, dan heb je daar aan het einde als je dingen gaat uitwerken vaak tegenaan.

Vast versus flexibel proces

Eugenie

Een aantal dingen staan vast in het proces. Zoals dat je eerst de diepte in gaat over de merkwaarden en de merkstrategie. En dan kun je pas aan het ontwerpen beginnen. Dat is het meest efficiënt en prettig. We kunnen natuurlijk wel meteen ontwerpen en die eerste stap helemaal overslaan. Maar dat geeft geen voldoening en geen maatstaf of het dus goed design is.

Carlotte

Precies, de strategie schept de kaders om te beoordelen of iets goed is. En geeft sturing. Zodat je niet ook iets anders moois had kunnen maken.

Het proces wat we nu gebruiken is redelijk vast, we doorlopen altijd dezelfde stappen. Zeker bij een branding of branding project. Omdat klantvraag en uitdaging soms toch wel heel verschillend is. We zijn dus wel zo flexibel om het proces uit te breiden afhankelijk van de klantvraag. Als we een branddesign hebben ontwikkeld, kunnen we vervolgens ook doorpakken op communicatiemiddelen. Of soms plakken we er een stap voor, als de uitdaging bijvoorbeeld zit in een consistent merkverhaal, dan pakken we ook de brandstory op.

Eugenie

De strategie die we in de eerste stap definiëren, die geeft een design diepgang.               

Carlotte

Het basis proces staat dus vast, de snelheid waarmee we het doorlopen is erg afhankelijk van de opdrachtgever. De snelheid hangt af van de samenwerking en de inhoudelijkheid en snelheid van de feedback.

Het interne proces

Carlotte

Intern doorlopen we ook een redelijk vast proces. Zeker als we aan de slag gaan met een design. Dat is niet altijd zichtbaar voor een opdrachtgever. Maar we starten altijd met het zoeken van inspiratie, vervolgens met het uitzoeken van lettertypes en fonts. Soms slaan we intern misschien wel eens halve stappen over of nemen we snel een bepaalde afslag, omdat we bijvoorbeeld een sterke visie hebben welke kant het project op kan gaan. Maar wat we vervolgens wel doen, is de klant meenemen in het proces en dat we uitleggen waarom we bepaalde keuzes maken.

Eugenie

Wat we vaak al wel hebben is dat we snel een idee of een richting hebben waarvan we denken dat is de juiste koers, maar dat we dan toch ook altijd andere designs laten zien en uitwerken. We willen graag dat de klant altijd een keuze heeft. Maar vaak hebben we zelf bij een eerste meeting met een opdrachtgever wel een beeld bij welke kant het op met gaan. Dat is denk ik ook ervaring.

Carlotte

Als je dat zegt, geloof je dan eigenlijk in de one-solution-approach? Wat je bij veel andere design agency ziet is dat ze één design of oplossing presenteren.

Eugenie

Dat is iets wat voor ons wel zou kunnen werken, maar voor de samenwerking minder is. Door de opdrachtgever een keuze te geven, is deze ook veel meer betrokken. En kan zo ook echt eigenaarschap over deze keuze nemen. En daarom is het goed om meer opties te laten zien. In plaats van één design te presenteren en te zeggen dit is het punt.

De stappen van ons design proces

01. Briefing & kick off

In deze fase krijgen we de kern van het merk helder.  Wat is de merkstrategie? Voor

wie moet het merk aantrekkelijk zijn? En op welke manier mag dit merk zich onderscheiden van andere spelers in de markt?

02. Design strategy & moodboard

Op basis van de briefing in de eerste fase, gaan we in deze fase al wat meer naar het daadwerkelijke design kijken. Wat past visueel en hoe kunnen we daar op de meest krachtige manier invulling aan geven? Dit visualiseren we door middel van een moodboard, kleurpalet en typografische richting(en).

03. Design concepts / Logo

Wij gaan aan de slag met de ontwerpen, schetsen, proberen en creëren minimaal 2 designconcepten die helemaal bij de merkstrategie passen.

04. Design delivery / Style guide

Wij werken de huisstijl uit. We leggen het uiteindelijk ontwerp, de huisstijlelementen en stijl vast in de styleguide. En leveren alles professioneel op, inclusief alle vector bestanden.

Interesse om samen te werken? We horen graag waar je naar op zoek bent en hoe we van waarde kunnen zijn voor jouw merk.

Wil je de eerdere topic talks terug lezen?

Lees hier alles over Topic talk: Kleur (https://beholdagency.nl/topic-talk-kleur/)

Topic Talk Samenwerken (https://beholdagency.nl/topic-talk-samenwerken/)

Binnenkort een nieuwe topic talk over een ander onderwerp. Heb je een topic waar je graag een keer onze mening over hoort? Laat je het ons dan weten?