Eugenie en Carlotte gaan in gesprek over verschillende business onderwerpen. Ze bijten de spits af over het onderwerp samenwerken. Na jaren zelfstandig gewerkt te hebben, werken Eugenie en Carlotte sinds 2019 op een gedeeld kantoor en sinds 2020 echt samen onder een nieuwe naam.  In deze eerste topic talk staan ze stil bij het thema samenwerken. Hoe kijken ze daar tegen aan? En wat zijn de learnings?

Over samenwerken als businesspartners

Eugenie

Vanaf mijn dertigste heb ik alleen gewerkt, en dat wilde ik toen ook het liefst, na jaren in loondienst vond ik dat een verademing. Eigen verantwoordelijkheid, het zelf doen en geen interne discussies, vergaderen of roddelende collega’s, ik vond het heerlijk. Op een gegeven moment merkte ik dat ik mij alleen niet verder kon ontwikkelen en ging ik nadenken over een nieuwe richting. Nu wij zo fijn samenwerken ben ik helemaal om, en ik merk dat ik het samenwerken juist een enorme toevoeging vind, naast het feit dat je elkaar inspireert en samen tot betere ideeën komt is het ook gewoon gezelliger dan alleen.

Carlotte

Ik heb altijd een haat-liefde verhouding gehad met samenwerken.  Ik haal heel veel energie uit interactie en dingen samen doen. Omdat samen ideeën groter kunnen worden.

Samenwerken vind ik best nog wel eens moeilijk omdat ik zo gewend ben alleen te werken en ook om verantwoordelijkheden en beslissingen te nemen, zodat samenwerken wennen is, maar ik heb gemerkt dat samen zo veel leuker is.  Het creatieve werk is zoveel beter met verschillende invalshoeken of een andere blik, met meer en betere ideeën. Samenwerken heeft echt een toegevoegde waarde.

Eugenie

Samen kan je elkaar helpen en aanvullen. De ander kan je scherp houden en aanmoedigen. Als je in je eentje werkt dat loop je er wel eens tegenaan dat je alles uit jezelf moet halen. De ander is er nu om even tegen je te zeggen, “we moeten nog even dit doen.”. Ik zie de toegevoegde waarde van Carlotte en zij die van mij, we hebben allebei specifieke kwaliteiten die complementair zijn aan elkaar.

Onze samenwerking loopt heel goed, dat vind ik echt heel bijzonder. Dat komt denk ik omdat we allebei heel lang alleen hebben gewerkt en we zien elkaars waarde en we vertrouwen elkaar. Dat is een heel prettig gevoel.  

Carlotte

Ik vind het zo bijzonder dat we in onze basiswaarden zoveel overeenkomsten hebben, de samenwerking verloopt zo vanzelfsprekend dat ik er zelfs vaak niet bij stil sta hoe bijzonder het is.

Waar we veel mee bezig zijn is nadenken over wat je precies met elkaar bespreekt: alleen de grote lijnen of echt op detailniveau? Wat bespreek je allemaal, wanneer wel, wanneer niet? Het gaat vaak vanzelf, maar het is uitdagend daar een goed systeem voor te bedenken.

Eugenie

Je wilt bijvoorbeeld niet met zijn tweeën het werk van 1 persoon gaan doen. Je wilt ook niet achteraf een hele meeting doorbriefen. Een tip aan anderen die nadenken om samen te werken is om eerst een jaar in een ruimte te werken, zoals wij gedaan hebben. Dat is een mooie manier om elkaar te leren kennen en te kijken of de match er echt is en of intensief samenwerken echt een goed idee is. En de verbouwing van de vorige bedrijfsruimte samen was een goede test, want als je samen een ikea kast in elkaar kan zetten, dan zit het wel goed ;-)).  

Over samenwerken met klanten

Carlotte

Samenwerken met klanten maakt ons werk zoveel leuker. Het is fijn als er basiskennis branding en marketing bij onze opdrachtgever aanwezig is en enige design ervaring en design inzicht. Dan kan het een echte samenwerking worden en dat maakt ons werk zoveel leuker. Dan kan je met de klant meer inhoudelijk naar de branding uitdaging kijken.

Eugenie

Het ligt een beetje aan de klant maar ik vind het wel het leukste als het een echte samenwerking is. Wanneer een klant onze professionele mening respecteert en waardeert.

Het is ook fijn als de klant interessante aanvullingen en inzichten heeft uit de markt, die wij dan weer goed kunnen vertalen naar het design werk.

Carlotte

We hebben klanten waar het contact heel informeel is, en wat grotere klanten waar dat wat anders is, maar allebei is prettig.

Eugenie

Ik kan bij een minder creatief uitdagend project heel veel plezier halen uit een fijne samenwerking,  

De invloed van covid op samenwerken

Carlotte

We hebben veel meer zoom calls gehad de afgelopen maanden dan ooit daardoor. Dat gaat prima, zeker bij presentaties. Maar samen brainstormen via zoom vind ik moeilijker.

Eugenie

Vooral een eerste gesprek is lastig via zoom. We letten in zo’n gesprek automatisch op kleine dingen. We letten op details, kleine dingen, en vormen zo een plaatje. Dat is het meest relevant bij zelfstandig ondernemers of personal brands.

Carlotte

Een klant ‘lezen’ en leren kennen in zo’n fase is belangrijk. We maken dat toch een inschatting van het design referentiekader van de opdrachtgever. Want design en hoe je design beoordeelt is afhankelijk van je eigen referentiekader. En voor ons belangrijk om te weten voordat we aan de slag gaan met een persoon.

Eugenie

Zoom calls kunnen juist heel goed met developers. Dat scheelt bovendien echt heel veel tijd.

Samenwerken met leveranciers en onderaannemers

Carlotte

Door de jaren heen is voor mij de samenwerking met developers voor website projecten wel een zoektocht geweest. Je zoekt toch echt een klik in de werkwijze en de manier van communiceren. Ik zoek daarin echt een gelijkwaardige relatie waarbij we allebei de eigen kennis en ervaring kunnen uitwisselen om zo samen tot een beter product te komen.  En ik vind het prettig als je een lange relaties hebt dan weet je waar je van op aan kan.

Eugenie

Zo kijken we ook naar relaties, we hebben echt de ambitie om langdurige relaties te bouwen, zowel met onze klanten als met drukkerijen, leveranciers en websitebouwers. 

Carlotte

In de bureauwereld heerst nog wel het idee dat na een aantal jaren samenwerken de relatie en drive wat in kunnen kakken. Hoe kijken wij daar eigenlijk tegen aan?

Eugenie

Het zou kunnen, maar ik werk zelf al best wel lang voor bepaalde klanten, maar heb zelf niet het idee dat ik inkak. Als een ingeslagen richting op een gegeven moment gaat wringen en vaak is dat als ik zelf niet meer happy ben met het design, dan ga ik het zelf een draai geven of aanpassingen doen waardoor het weer relevant is. Ook onze klanten, en daar kiezen we ze toch ook een beetje op uit, willen graag weten wat er speelt. Zo hebben we werkrelaties die ook echt werken.

Langdurig samenwerken

Carlotte

We doen veel werk op projectbasis, dan hebben we het over projecten die een maand of 4-5 maanden duren. Ik ben dat, ook gezien mijn werkverleden, echt heel erg gewend, en heb altijd op projectbasis gewerkt. Dat is fijn, want daardoor is je aandachtspanne en focus echt gericht. Maar ik kan het ook echt heel leuk vinden om langer met een merk mee te lopen en echt mee te bouwen aan een werk.

Eugenie

Dat komt ook echt omdat het belangrijk is om consistentie in te bouwen. Als we een stijl ontwikkelen is het fijn om die stijl echt consequent door te voeren. Dan kan je echt een mooi merk bouwen. Dat lukt niet bij elk project. Maar als het wel  zo is, is dat heel rewarding.

Nog even over dat inkakken: dat is natuurlijk juist wat je moet voorkomen, juist omdat je weet dat een relatie over kan gaan. Je moet altijd je best blijven doen, scherp blijven en goed werk blijven leveren. Zodat de klant tevreden is.  Net zoals een echte relatie J

Carlotte

Mijn eerste bazin had de uitspraak: “Zonder wrijving geen glans.” Ik vraag me af, geldt dat ook voor klantrelaties en samenwerken? En eigenlijk heb ik daar wel een mening over want mijn ervaring is juist dat dat helemaal niet nodig is. Ik zoek zelf niet de werkrelaties op waar enorm veel wrijving is. Ik geloof dat dingen ook moeiteloos kunnen gaan, als je maar zorgt dat je dezelfde doelen en uitgangspunten hebt. En dat je dan niet enorm hoeft te strijden met elkaar om elkaar scherp te houden en het beste resultaat te krijgen.  Als creatief is dat namelijk al iets wat we continue met onszelf doen, we houden  ons zelf scherp. Vinden we het zelf goed genoeg? De lat leggen we zelf hoog.

Eugenie                          

Nee ik zoek ook niet de wrijving, dat zou ik vermoeiend vinden. Ik zoek eerder flow in het proces. Zowel in onze samenwerking als met klanten. Ik geloof niet dat wrijving het werk beter maakt. Wij worden toch happier als het een fijne samenwerking is, waarbij het niet hoeft te zijn dat alle voorstellen meteen goed zijn. Er kunnen wel degelijk aanpassingen zijn, maar de flow moet er zijn, dat is belangrijk.

Binnenkort een nieuwe topic talk over een ander onderwerp. Heb je een topic waar je graag een keer onze mening over hoort? Laat je het ons dan weten?