Een woord dat we binnen onze agency en projecten veel gebruiken. Waarom eigenlijk? We geloven in verfijnd design. Dat naast de juiste grote lijnen, ook de details kloppen.  

Dat sterke uitgesproken merken bouwen gaat over aansprekend design, kloppend bij de doelgroep en stakeholders. Maar we zorgen graag dat het daarnaast ook aantrekkelijk is. De juiste balans heeft, evenwichtig is en binnen de opties en mogelijkheden zullen we altijd streven naar de mooiste optie.

Over mooi valt inderdaad te discussiëren, maar over goed design toch wat minder. Wat wel of geen goed design of wat beeldschoon is, is natuurlijk deels subjectief. Een kwestie van smaak. Maar goed design is ook zeker objectief te beoordelen. Denk aan verhouding, evenwicht, contrast en consistentie. Waar elke leek een mening lijkt te hebben over de esthetiek, kijken wij als designers naar deze elementen als tools. Tools om een evenwichtig design te creëren en een bepaald effect te bereiken. 

Hoe verschillend de blikken van een expert en een leek ook mogen zijn, de kwaliteit van goed design is altijd herkenbaar. Het zit in onze menselijke aard om schoonheid zintuigelijk te herkennen. Of het nu gaat om een simpel visitekaartje van de bloemist of de website van een high end kledingmerk. We zien en voelen vaak direct of het klopt. Of we zin hebben om die bos bloemen of trui te bestellen, of juist niet.

Die afweging gaat veel verder dan smaak. Want daarover valt dan misschien te twisten, maar over goed design niet (of veel minder!).