Verschillende statistieken die  bewijzen dat het loont om te investeren in branding

We geloven echt in goed design. Dat het bijdraagt aan je business succes. Nu is en blijft design deels een creatief vak, maar gelukkig is er steeds meer onderzoek om te onderbouwen wat en hoe het bijdraagt aan business resultaten. Wordt er intern in jouw organisatie wel eens vraagtekens gezet bij investeringen in design? Speciaal voor jou verzamelden wat statistieken, feiten en weetjes:

Een consistente presentatie van een merk verhoogt de omzet met 23%

Consistente presentatie van een merk verhoogt de omzet gemiddeld met 23%. Succesvolle branding ontstaat door zowel herhaling en consistentie. Door je merk consistent en over een langere periode helder te presenteren en communiceren, neemt herkenning en brand recognition toe en gaat je doelgroep sneller over tot aankoop of aanschaf.

77% van de marketeers zegt dat branding cruciaal is voor toekomstige groei

77% van de marketeers geeft aan dat branding cruciaal is voor toekomstige groei. De redenatie is als volgt: meer naamsbekendheid zorgt dat meer mensen weten wat je te bieden hebt en hoe meer vraag er naar je product of dienst zal zijn. Branding is daarbij een belangrijk onderdeel van de strategie en de basis voor groei van de organisatie.

In slechts 10 seconden vormt een consument zich een mening over je merk

Consumenten hebben slechts 10 seconden nodig om zich een mening te vormen over een logo. Bovendien duurt het ongeveer 5 tot 7 seconden voordat ze het herkennen zodra ze het weer zien.

Het duurt slechts 0,05 seconden voor mensen om een mening te vormen over je website

Wanneer potentiële klanten op je website belanden, vormen ze binnen 1/10de van een seconde een indruk en mening. Op dat moment beslissen ze of ze zullen blijven of klikken weg. De bezoeker kijkt onder andere naar het kleurenschema, site structuur, spatiëring, symmetrie, tekst, lettertype.

71% van de S&P 100 bedrijven heeft in de eerste zeven jaar een rebranding doorgevoerd

74% van de S&P 100-bedrijven heeft hun bedrijf in de eerste zeven jaar een rebranding doorgevoerd. Sommige bedrijven, waaronder Gap en Mastercard, kregen te maken met backlash bij het wijzigen van hun logo. Bedenk dus of je alleen een opfrisbeurt of een compleet nieuwe merkidentiteit nodig hebt. En neem de risico’s mee in overweging.

65% van de consumenten voelt een emotionele band met een merk of bedrijf

Meer dan 65 procent van de 1.000 ondervraagde mensen gaf aan een emotionele band met een merk of bedrijf te voelen. De meerderheid van deze connecties was positief (meer dan 90 procent) in verschillende sectoren. Minder dan 10 procent gaf aan een negatieve emotionele band met een merk te voelen.

De meeste mannen gaven aan een emotionele band te hebben met elektronicabedrijven, terwijl de industrie waar vrouwen de grootste band mee hebben, niet verrassend mode is. Tegen alle aannames in, vertelden meer mannen dat ze een emotionele band hadden met schoenen dan vrouwen.

Volgens Harvard Business Review zijn klanten die een band hebben opgebouwd met bedrijven enorm waardevol. Ze worden beschreven als ‘volledig verbonden klanten’ en zijn gemiddeld meer dan 50 procent waardevoller dan zeer tevreden klanten. Deze klanten zijn de droom van een bedrijf: personen die meer van je goederen en diensten kopen, zijn minder prijsgevoelig en zijn gefocust op jouw communicatie. Stel je eens voor dat je dit soort verbindingen met meer klanten kan ontwikkelen, wat zou dat betekenen voor je merk?

Emotioneel verbonden klanten hebben een 306% hogere Lifetime Value

In 2018 verzamelde Motista gegevens van 100.000 klanten over drie jaar (2016-2018). In het rapport staat dat hoe meer een klant zich emotioneel verbonden voelt met een merk, hoe meer hij uitgeeft. Sommigen gaan voor twee keer zoveel als de gemiddelde klant. Hun levenslange waarde is hoger (306%), ze blijven gemiddeld 5,1 jaar bij het merk en ze zullen het merk vaker aanbevelen (71%).

Een signaal- of onderscheidende kleur, verhoogt brand recognition met 80%. En consumenten onthouden kleuren beter dan merknamen.

In een onderzoek maakte een grafisch ontwerper vijf logo’s voor fictieve bedrijven. Nadat de deelnemers de logo’s gedurende tien minuten hadden gezien, waren 78% in staat zich de primaire kleuren van de logo’s te herinneren. Slechts 43% van hen konden zich echter de merknamen herinneren. Het onderzoek vermeldt verder dat een kenmerkende kleur kan resulteren in een 80% toename van de herkenning van een merk door een consument.

Slechte branding zorgt dat de doelgroep afhaakt

63% van de mensen zegt dat ze ooit in aanraking zijn gekomen met met teleurstellende content en dito branding. Vervolgens geeft 23% aan dat ze daarna niets meer met het merk te maken willen hebben. Zorg er dus voor dat de content die je maakt en deelt waardevol is, relevantie heeft voor je doelgroep en niet teleurstelt.

Dus waar wacht je op? Samenwerken om een geweldig en onderscheidend design te creëren?