Als Behold bouwen we graag sterke uitgesproken merken. Maar wat bedoelen we dan precies met een sterk merk? Een van de grondleggers van strategisch merk denken, Kevin Lane Keller stelt dat een merk sterk is als consumenten door de kennis die zij hebben over het merk positievere op acties van het merk zullen reageren dan als zij minder kennis over het merk hebben.
Dat kennisaspect heeft twee componenten volgens Keller:
1. Merkbekendheid
Consumenten hebben van het merk gehoord; ze weten dat in een bepaalde productcategorie het merk een van de aanbieders is
2. Merkassociaties
Consumenten hebben niet alleen gehoord van het merk, maar weten er ook van, ze hebben sterke, relevante en unieke associaties bij het merk.
Dit tweede lukt natuurlijk alleen als het eerste op orde is. Keller kiest de benadering ‘bekend maakt bemind’. Dat wordt ook onderschreven door de studies van Sharp (2010). Consumenten hebben een voorkeur voor bekende merken. Zijn studies lijken het belang van positioneren in twijfel te trekken. Zijn bevinding is dat een sterk merk vooral een bekend merk is. Communicatie heeft daar een aandeel in, maar vooral beschikbaarheid en distributie. We kopen graag dat wat voorhanden is.
Terug naar dat wat een sterk merk is. Dat is een merk met een sterke eigen identiteit. Dat wat een merk daadwerkelijk is. De eigen persoonlijkheid. En daarbij zijn wat ons betreft vier dingen van belang:
1. Relevantie
Het merk is relevant voor de doelgroep. De bijbehorende merkwaarden zijn relevant voor de doelgroep en gebruikers en eventueel ook stakeholders.
2. Onderscheid
De merkidentiteit is onderscheidend ten opzichte van de concurrentie.
3. Eigen kracht en kern
De identiteit en merkwaarden zijn gebaseerd op de competenties, sterkten en vaardigheden van de organisatie
4. Consistentie
De onderliggende merkwaarden moeten elkaar versterken en samenhangend zijn. En dat geldt vervolgens ook voor de doorvertaling en uitingen. Hoe consistent en samenhangend zijn alle merkuitingen?
Wij vertalen die sterke eigen identiteit graag door naar aansprekend en aantrekkelijk design. En geloven dat dat bijdraagt aan een sterk, relevant én uniek merk. Ben jij toe om de kracht van je eigen merk te definiëren of het doorvertalen naar aansprekend en aantrekkelijk design?
Let’s talk!