Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: Er is geen specifiek moment waarop een onderneming moet beginnen met investeren in branding of branddesign. Branding is een continu proces dat zich voortdurend aanpast aan veranderende marktomstandigheden en concurrentie, of koerswijziging.
Maar natuurlijk zijn er enkele momenten te benoemen waarop het zinvol kan zijn om extra te investeren in branding en eens extra goed in de merkstrategie te duiken en het branddesign tegen het licht te houden:
1. Een start-up fase: Wanneer een onderneming of merk net begint, is het belangrijk om een sterk merkimago te creëren om zich te onderscheiden van andere start-ups en bestaande merken.
2. Na een fusie of overname: Als twee bedrijven samengaan, is het zinvol om de branding onder de loep te nemen om de nieuwe identiteit van het bedrijf weer te geven.
3. Bij een dip in verkoop: Als een bedrijf een daling in verkoop ziet, kan het zinvol zijn om de branding te herzien om de aantrekkelijkheid van het merk voor consumenten te verhogen.
4. Bij een groeifase: je bent de eerste paar jaar door, bij de start een branddesign of logo laten ontwikkelen, maar je aanbod of positionering is aangescherpt en het ontwikkelde design past niet meer.
5. Bij marktverandering: Als de markt verandert, door technologische innovaties of veranderende consumentenvoorkeuren, kan het zinvol zijn om de branding aan te passen om aan te sluiten bij deze veranderingen.
Het is belangrijk om te benadrukken dat branding een continu proces is en het is aan te raden om regelmatig te evalueren en bij te stellen. Heb jij behoefte aan scherpte? En kan je merk, branding of branddesign wel een review gebruiken? Let’s talk!