Kleur is echt een belangrijk onderdeel van je merk en een belangrijke tool om je merk te onderscheiden. Het is zo’n eenvoudige manier om je waarden te communiceren en alles wat je in de wereld zet herkenbaarder te maken. Kleur kan heel snel voor herkenbaarheid en ook voor een emotionele boodschap zorgen. Van berichten op sociale media, de website, productverpakkingen, bewegwijzering, advertenties – dit zijn allemaal dingen die kunnen worden verenigd door een duidelijk kleurenpalet van het merk en jouw bedrijf een sterke visuele aanwezigheid geven. Onze eerdere blog lezen over waarom kleur zo belangrijk is in design?

Denk eens aan andere merken en hoe hun kleurenpalet in je brein blijft hangen. Denk eens aan de supermarkt waar je heengaat, die zijn vaak zeer duidelijk te herkennen aan een kleur.  

Kleur is een krachtige marketingtool, maar het kiezen van het juiste palet voor jouw merk of bedrijf kan overweldigend zijn. Dus nemen we je mee in ons proces en willen we je laten zien hoe wij onze klanten helpen bij het kiezen van hun merkkleuren. Wil je naast ons proces meer lezen over hoe Eugenie en Carlotte tegen kleur als design tool aankijken? Lees dan deze topic talk met het onderwerp kleur hier.

Stap 01 – Begin bij de kern. Wat zijn de merkwaarden? Hoe wil het merk de doelgroep laten voelen?

Om het perfecte merkkleurenpalet te kiezen, duiken we eerst strategisch in waar het merk voor staat en hoe je de doelgroep zich wil laten voelen. Kleuren brengen verschillende emoties en ideeën over, dus je wilt een palet kiezen dat aansluit bij de ideeën en gevoelens die je met het merk wil associëren. Hier zijn enkele vragen die je jezelf kunt stellen:

  • Wat zijn de kernwaarden die jouw merk aandrijven? Welke kernovertuigingen zijn belangrijk voor het bedrijf?
  • Wat is de merkpersoonlijkheid? Als je merk een persoon was, hoe zou je die dan omschrijven? Wat is de persoonlijkheid?
  • Hoe wil je dat mensen zich voelen als ze met je merk omgaan of als ze contact hebben met het merk?

Stap 02 – Denk na over wie je publiek is, hun persoonlijkheid en waar ze zich toe aangetrokken voelen.

Telkens wanneer je een beslissingen neemt over je merk, is het belangrijk om ook na te denken over het perspectief van je publiek en doelgroep! Je wil op een dieper niveau met hen in contact komen, dus de branding moet op maat worden gemaakt om die dingen over te brengen die er specifiek voor hen toe doen. Hier zijn nog enkele vragen om over na te denken:

  • Wie is je doelgroep en wat is voor hen belangrijk?
  • Tot welke soort merken worden ze aangetrokken?

Stap 03 – Zoek kleur en kleurpalet die aansluit bij die waarden en emoties.

Nu het leuke gedeelte! Er zit een psychologie achter kleuren en welke emoties of gevoelens onze hersenen ermee associëren. Dat is dus wat ons vaak leidt bij het zoeken naar kleurenpaletten: welke kleuren geven nauwkeurig deze waarden en emoties weer die we voor het merk hebben vastgesteld? Kleuren hebben verschillende betekenissen en kunnen emoties en associaties oproepen. Bijvoorbeeld, blauw wordt vaak geassocieerd met vertrouwen en betrouwbaarheid, terwijl rood kan worden geassocieerd met passie en energie. Het is belangrijk om te begrijpen welke betekenissen en associaties passen bij het merk en de doelgroep.

Als je een beetje hulp nodig hebt, staan hieronder enkele voorbeelden van emoties die vaak met verschillende kleuren worden geassocieerd:

  • Wit – fris, licht, puur, schoon, vrede, eenvoudig
  • Zwart – verfijnd, dramatisch, krachtig, professioneel
  • Roze –  zacht, lief, vrouwelijk, warm, zorgzaam, intuïtief
  • Rood – opwinding, focus, kracht, liefde, energie, gepassioneerd, gedurfd
  • Oranje – warm, optimistisch, motivatie, vrijheid, vriendelijk
  • Geel – energie, geluk, vreugde, optimisme, inspiratie, warm
  • Goud – luxe, vertrouwen, overvloed, charme
  • Bruin – veiligheid, bescherming, gegrond, eenvoudig, robuust
  • Groen – natuur, genezing, groei, rust, genereus, veilig
  • Turquoise – verfrissend, vrouwelijk, creativiteit, emotioneel evenwicht, vriendschap
  • Blauw – kalmte, vertrouwen, betrouwbaarheid, vrede
  • Paars – royalty, luxe, creativiteit, respectabel, spiritueel, mysterieus, moedig

Wil je verder lezen over de emoties en psychologie achter kleurgebruik? Check dan deze post.

Wij beginnen een zoektocht naar kleuren vaak door te zoeken naar afbeeldingen in plaats van paletten. Met foto’s kan het wat makkelijker zijn om het gevoel dat overkomt te interpreteren. In een eerste fase van een design project verzamelen we meestal veel beelden waarvan we denken dat ze aansluiten bij de merkwaarden van het merk en uit de beelden halen we vervolgens kleuren eruit.

Stap 04 – Onderzoek de kleuren van concurrenten

In deze stap onderzoek we de kleuren die concurrenten gebruiken om te voorkomen dat het kleurenpalet te veel op dat van een van hen lijkt. Kleur is een geweldige tool om je in een oogopslag te onderscheiden. In plaats daarvan kiezen we juist graag voor een echt onderscheidende kleur of kleurpalet dat opvalt.

Stap 05 – Creëer een kleurenpalet dat je merk enige flexibiliteit geeft en pas het consistent toe

Wanneer we een definitieve kleurenpalet voor onze klanten samenstel, willen we ervoor zorgen dat ze goed toegepast kunnen worden. Vaak betekent dit dat het een wat breder kleurpalet is. Het is moeilijk om je als (nieuwe toetreder) of kleinere speler direct te onderscheiden aan de hand van slechts één kleur. Daarom stellen we vaak en palet samen van meerdere kleuren en tinten, waarbij sommige kleuren wat neutraler zijn en er ook altijd 1 á 2 kleuren zijn die wat gedurfder en helderder zijn. We testen de kleuren ook in de toepassing, kunnen ze goed kleur op kleur gebruikt worden en is er dan voldoende contrast?  

Zo ontstaat er echt een eigen palet die voldoende flexibiliteit heeft in de toepassing.

De neutrale kleuren zijn bedoeld voor bijvoorbeeld basisinhoud en als achtergrondkleuren, terwijl de fellere kleuren bedoeld zijn voor echt belangrijke zaken, zoals verkoopaankondigingen en knoppen. Je hebt dat contrast nodig om je publiek te helpen onderscheiden wat normale, alledaagse infomatie is en wat urgente, opvallende content is.

Als de kleuren staan is het natuurlijk ook nog een kwestie van consequent toepassen. Zorg ervoor dat het kleurenpalet consistent wordt toegepast in alle communicatiematerialen en marketinguitingen om de herkenbaarheid van je merk te vergroten.

Wil jij een sparren over het kleurpalet van jouw merk? Is het optimaal en past het (nog) wel? Let’s talk! Neem contact op of plan direct een online merk-werksessie in via de online kalender en let’s talk!