Als je aan branding denkt, is de kans groot dat je meteen aan logo’s denkt. Logisch, want logo’s zijn ontworpen om in het oog te springen en op te vallen. Een goed logo is direct herkenbaar en spreekt de juiste doelgroep aan, waardoor het een essentieel onderdeel van een branddesign is.

Maar de tijd is voorbij dat een merk slechts bestaat uit zorgvuldig geselecteerde kleuren, lettertypen en met een logo als kern van zijn identiteit. In meer digitale markten en digitale producten vormt een logo slechts een klein deel van de gebruikerservaring.

Merken met een digitale focus, definiëren zichzelf meer aan de hand van hun inhoud, tone of voice , UX en vormgeving. Een branddesign omvat dus veel meer elementen dan een logo.

Woord en of beeldmerk

In hoofdlijnen zijn er twee soorten logo’s. Het woordmerk en het beeldmerk.  Met een paar nuances en varianten ertussen.

Woordmerk

Om een ​​goed woordlogo te ontwerpen, is meer nodig dan alleen de naam in een bepaald lettertype te zetten. Woordlogo’s drukken bepaalde waarden uit en geven je een bepaald gevoel, door gebruik te maken van typografie, vorm, verhouding, kleur en contrast.

Neem bijvoorbeeld het woordmerk van Google. Het oorspronkelijke logo in een klassiek lettertype, maar met speelse kleuren is in 2015 geredesignd naar een strak maar rond sans serif lettertype. Met het primaire kleursysteem als herkenbaar element in alle diensten van google.

Of neem het nieuwe woordmerk van Uber. Ze gingen van hoofdletters met harde lijnen en prominente afstanden naar ronde vormen en letters die elkaar bijna aanraken. Het logo straalt een veel vriendelijkere sfeer uit (en is ook nog eens makkelijker te lezen.)

Beeldmerk

Over het algemeen kunnen bekende merken net zo goed alleen een beeldlogo gebruiken, aangezien de meeste mensen hun naam toch kennen. Je herkent zo de appel van Apple, het icoon van de NS, de de swoosh van Nike of het vogeltje van Twitter. Nieuwe of minder gevestigde merken zijn nog niet op dat niveau, en dus kies je dan vaak voor een combinatie met een woordlogo om herkenbaarheid en bekendheid te creëren. Dit kan natuurlijk ook in een embleem vorm waar word en beeldmerk gecombineerd worden.

Begin with the end in mind

Voordat we aan een design proces beginnen, is het belangrijk in kaart te brengen waar het design gaat shinen. Is het primaire communicatiemiddel naar de klant een app of webshop, of toch minder digitaal een winkelpui en verpakkingen? Steeds vaker is de toepassing heel divers, wat vraagt om herkenbaarheid en leesbaarheid op verschillende grootten.

Flexibel logo systeem

Zorgvuldig ontworpen logo’s kunnen er geweldig uitzien op print, maar moeten op alle formaten goed kunnen werken. Een logo kan er nog zo goed uitzien op een laptopscherm, maar als je je telefoon pakt, is de kans groot dat een mooi ontwerp niet te vertalen is. Dat is jammer, want dat is voor de meeste doelgroepen het apparaat waarop de meeste gebruikers je logo tegenkomen. Is jouw merk volledig digitaal?  Houd dan bij het ontwerpen rekening met alle verschillende schermformaten. Een flexibel logo systeem noemen we dat.

Dat betekent dus niet dat een logo altijd klein, plat en simpel moet zijn (geschikt voor het kleinste formaat), maar dat er een systeem is van groot naar klein. Als je meer ruimte hebt, dan gebruik je een groot en uitgebreid logo design dat zoveel mogelijk van het merkverhaal vertelt.  

Is jouw logodesign flexibel genoeg voor al je uitingen?